A finals del segle XVIII un viatger podia trigar cinc hores per anar en carro de Barcelona a Martorell; nou, de Sant Feliu de Llobregat a Granollers, i trenta-cinc, a la frontera francesa.
Els rius es traspassaven pels guals o en barca. A la comarca hi havia el pont del Diable (Martorell) d’origen romà, el pont de Carles III (Molins de Rei, 1763) i el pont de Sant Boi en alguns períodes. Els camins eren autèntics fanguissers i, en època de pluges, escassament transitables. Al segle XIX es passa del carro al ferrocarril i es produeix un important canvi en els transports. El ferrocarril arriba a Molins de Rei el 1853 i a Martorell sis anys més tard. La línia de Vilanova per la costa s’inaugura el 1881. El carrilet d’Igualada a Martorell es posa en marxa el 1892; el de Barcelona a Martorell, el 1912, i el de Martorell a Manresa, entre el 1922 i el 1924.
El ferrocarril Barcelona-Martorell va ser construït per Caminos de Hierro del Centro el 1853.
També les carreteres han millorat: pont sobre el Llobregat al Prat (1837), carretera de les costes de Garraf (1879). No obstant això, els grans eixos seguiran el curs del riu, en direcció a Barcelona, i la comunicació entre la dreta i l’esquerra del riu serà escassa.
El ferrocarril Barcelona-Martorell va ser construït per Caminos de Hierro del Centro el 1853.
També les carreteres han millorat: pont sobre el Llobregat al Prat (1837), carretera de les costes de Garraf (1879). No obstant això, els grans eixos seguiran el curs del riu, en direcció a Barcelona, i la comunicació entre la dreta i l’esquerra del riu serà escassa.
Els transports han tingut una ràpida evolució i ens han acompanyat d'un lloc a l'altre en el transurs de la nostra vida.
Ara tenim transports molt moderns, ràpids i comodes i moltes altres opcions per desplaçar-nos: Tranvia, tren, Autobús i molt aviat metro!
Quin canvi!
Pero seguimos con la via partiendo Sant Feliu en dos, y si algún día la la hunden y ponen el Tranvia, que alguien me explique que hemos ganado.
ResponderEliminarMiguel